Från Velour till Waldorfdocka....

Jag gjorde en Waldorfdocka till C i november 07 (tror jag det var) som jag blev så himla nöjd med. Det hela började med att jag ville se var jag kunde köpa velour via nätet, då googlade jag velourtyger (eller nåt sånt), i en av träffarna fanns den här sidan och jag blev helt såld. Gick till biblioteket och lånade boken Waldorfdockor" av Karin Neuschütz och övertygade mig själv om att jag skulle sy en.

Material
Sydde sen en påsdocka (till minsta kusinen W) enligt konstens alla regler, det var JÄTTEJOBBIGT och svårare än jag hade trott.
Påsdockan som Wilma fick Påsdockan som Wilma fick

Sen blev det en overalldocka till C som jag först var nöjd med men nu inser att den är väldigt lös och sladdrig, jag skulle ha stoppat den mer och ja, jag vet att det "bara" är att fylla i mer nu men jag ORKAR verkligen inte...

När det sedan var ett faktum att C skulle bli storasyster så bestämde jag mig för att göra en bebisdocka till henne så hon oxå fick en bebis att ta hand om. Jag gjorde dockan "Pia, stor babydocka" ur boken Waldorfdockor" som jag vid det laget införskaffat. Jag broderade underhåret (min egen idè som tog alldeles för lång tid) och sydde resten av håret med ryastygn enligt boken. Klippte sen upp ryastygnen och kammade håret med kardborreband för att få det lite mer fjunigt och babyaktigt. Det blev jättebra tycker jag själv och C leker faktiskt med sin docka.



Dockan har även fått lite kläder allteftersom och en tygblöja.
Här ser ni dockan med kläder...



Eftersom jag redan har börjat glömma hur jobbigt det hela var så kanske jag kommer att börja på en ny docka snart.....


Kommentarer
Postat av: Linda S

Jag hade aldrig vågat mig på en waldorfdocka - bra gjort.

2010-01-30 @ 22:49:04
URL: http://www.appelklyftig.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0